Yhdistys

Koodia Suomesta -yhdistys rakentaa suomalaista yhteiskuntaa ja edistää ohjelmistokehityksen arvostusta Suomessa ja ulkomailla. Yhdistys tuo yhteen kaiken kokoiset ohjelmistoalan yritykset ja yhteisöt eri puolilla Suomea sekä alan ihmiset ammattilaisista aloittelijoihin. Yhdistyksen myöntämän Koodia Suomesta -merkin avulla tunnistat Suomessa valmistetut ohjelmistotuotteet ja -palvelut.

Ohjelmistoalan merkitys kasvaa voimakkaasti, minkä tulisi näkyä päätöksenteossa kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Ohjelmistoalan liikevaihto vuonna 2018 oli 9,3 miljardia euroa, ja ala työllisti 53 468 henkilöä 6 712 yrityksessä (TEM Ohjelmistoalan toimialaraportti 2020).

Koodia Suomesta ry perustettiin vuonna 2015 Koodia Suomesta -merkin kampanjointia varten, mutta se on kehittynyt ohjelmistoalan riippumattomaksi äänenkannattajaksi, jonka mielipidettä kuunnellaan. Yhdistys tekee yhteistyötä monenlaisten yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa, tarjoaa jäsenilleen yhteistyötilaisuuksia ja koulutusta ja tuo esiin tärkeinä pitämiään asioita.

Pääteemamme vaihtelevat vuosittain, mutta työskentelemme päättäväisesti ohjelmistoalan yleisen näkyvyyden, arvostuksen ja yhteistyön eteen. Vietämme 11.10. Suomalaisen koodin päivää, jolloin palkitsemme Suomalaisen koodin edistäjän.

Jäsenkuntaamme kuuluu jo lähes 250 yritystä ja yhteisöä. Mukaan mahtuu niin perinteisiä ohjelmistokehitystä tekevät yrityksiä, tuotevetoisia erikoisalojen firmoja, digitoimistoja, SaaS-yrityksiä kuin monialayrityksiä ja oppilaitoksiakin. Tervetuloa mukaan toimintaan!

Koodia Suomesta -tuotteita voit tilata verkkokaupastamme. Uudet jäsenmaksut maksetaan Holvin palvelussa.

Julkilausuma

Suomessa tehdään maailman parasta koodia. Maallamme on pitkä historia niin teknisen kehityksen kuin demokratian ja tasa-arvon uranuurtajana. Olemmekin ihailtavan vaatimattomia ottaen huomioon, että meillä niin koulutus, osaaminen, työmoraali, kielitaito kuin maineemme maailmallakin ovat kaikki huippuluokkaa. Haluamme, että näin on jatkossakin.

Maailma digitalisoituu yhä nopeutuvaa tahtia. Hyvinvointimme säilyttämiseksi meidän on oltava tämän kehityksen kärjessä. Koodia on kaikkialla ja sen merkitys Suomen kansantalouden tuottoisana toimialana kasvaa. Myös mahdollisuutemme viedä osaamistamme maailmalle vahvistuu entisestään. Meiltä Suomesta löytyy kaikki edellytykset ottaa keskeinen rooli globaalina määrätietoisena uudistajana ja hyvän, modernin työkulttuurin edelläkävijänä. Tämä vaatii kunnianhimoa, oppikokemusten jakamista ja ennen kaikkea yhteistyötä niin toimialojen kuin kilpailijoidenkin välillä.

Me Koodia Suomesta ry:ssä tahdomme kehittää sisukkaasti suomalaista yhteiskuntaa ja asenneilmapiiriä sekä hyödyntää rohkeasti tietotekniikan maallemme tarjoamia mahdollisuuksia. Tahdomme tehdä tämän yhteistyön keinoin, uutta rakentamalla ja eteenpäin katsomalla. Tavoitteemme ovat:

• Kehittää suomalaista ohjelmointiosaamista varmistaaksemme edellytykset hyvinvointiyhteiskunnallemme
  • Kannustaa toimijoita yhteistyöhön ja tarjota verkottumismahdollisuuksia
  • Edistää tasa-arvoa ja hyödyntää paremmin osaamispotentiaalia rohkaisemalla aliedustettuja ryhmiä hakeutumaan IT-alalle
  • Kehittää suomalaisen ohjelmistoliiketoiminnan kilpailukykyä ja käyttöä niin kotimaassa kuin ulkomailla

Yhdistyksen säännöt